FEESTJE KNAPEN OP 14 / 05 / 2011

22 maart 2007

Chinlone

Chinlone is de traditionele sport van Myanmar (Birma). Chinlone is een combinatie van sport en dans, een teamsport zonder verzettend team. In wezen is chinlone niet-concurrerend, nog het’s zoals eisend als concurrerendste balspelen. De nadruk is niet op het winnen of het verliezen, maar hoe men prachtig het spel speelt.

Een team van zes spelers gaat afwisselend de bal met hun voeten en knieën over aangezien zij rond een cirkel lopen. Één speler gaat solo in het centrum, creërend een dans van diverse samen vastgebonden bewegingen. Soloist wordt gesteund door de andere spelers die proberen om de bal met één schop terug te geven. Wanneer de bal aan de grond het dood’s laat vallen, en het spel opnieuw begint.
Bekijk maar eens het filmpje op
http://www.mysticball-themovie.com/video_chinlone_high.html



Chinlone betekent “riet-bal” in Birmaan. De bal is geweven van rotan, en maakt een distinctief het klikken geluid wanneer geschopt die deel van esthetisch van het spel uitmaakt. De spelers gebruiken zes punten van contact met de bal: de bovenkant van de tenen, de binnen en buitenkanten van de voet, de zool, de hiel, en de knie. Het spel wordt gespeeld blootvoets of in chinloneschoenen die de spelers toestaan om de bal en de grond te voelen zo direct mogelijk. De typische speelcirkel is 6,7 meters (22 voet) in diameter. De ideale speeloppervlakte is droog, hard ingepakt vuil, maar bijna zal om het even welke vlakke oppervlakte doen.

Chinlone is meer dan 1.500 jaar oud en eens voor Myanmar royalty gespeeld. In de loop van de eeuwen, hebben de spelers meer dan 200 verschillende manieren ontwikkeld om de bal te schoppen. Veel van de bewegingen zijn gelijkaardig aan die van Myanmar dans en krijgsart.. Een aantal van de moeilijkste slagen worden gedaan achter de rug zonder de bal te zien aangezien het wordt geschopt. De vorm is belangrijk allen in chinlone, is er een correcte manier om de handen, de wapens, het torso, en het hoofd tijdens de bewegingen te plaatsen. Een beweging wordt beschouwd als goed gedaan slechts als de vorm goed is.

Myanmar is een overwegend Boeddhistisch land, en de chinlonespelen zijn een gekenmerkt deel van vele Boeddhistische festivals die tijdens het jaar plaatsvinden. Grootst van deze festivals gaat voor een meer dan maand met tot duizend teams. Een omroeper roept de namen van de bewegingen uit en onderhoudt het publiek met knappe wordplay. Leef muziek van een traditioneel orkest inspireert de spelers en gestalte geeft de stijl en het ritme van hun spel. De spelers spelen op tijd aan de muziek en de musici accentueren de schoppen.

Zowel spelen de mannen als de vrouwen chinlone, vaak op het zelfde team. De volwassenen en de kinderen kunnen op het zelfde team spelen, en het’s ongebruikelijk om geen oudsten te zien in hun 80’s het spelen.

Naast de teamstijl van chinlone, die wein “kat of” cirkelschop wordt geroepen, zijn er ook solo prestaties stijl het geroepen “tapandaing”. Deze solo stijl wordt slechts uitgevoerd door vrouwen.

Om chinlone te spelen goed, moet het gehele team in het ogenblik absoluut zijn – hun meningen niet kunnen wandelen of de bal zal dalen. Alle ernstige spelers ervaren een intens geconcentreerde staat van mening, gelijkend op bereikte dat in meditatie Zen, zij waarnaar als jhana verwijzen.

Chinlone is één van een familie van over de hele wereld gespeelde voetbalspelen. Het is verwant met gelijkaardige spelen in Zuidoost-Azië die als takraw in Thailand worden bekend, sepak raga in Maleisië, Singapore en Indonesië, sipa in de Filippijnen, kator in Laos en DACAU in Vietnam. Een concurrerende variatie van het spel dat over netto wordt gespeeld, werd geroepen sepak takraw ontwikkeld in Maleisië in 1940’s. De oorsprong van chinlone kan op het oude Chinese spel van cuju of tsuchu worden betrekking gehad, dat door FIFA zoals zijnd de oudste vorm van voetbal wordt erkend. Een gelijkaardig spel wordt ook gespeeld in Japan waar het kemari genoemd geworden is. Chinlone is ook verwant met de familie van sporten die door een shuttlecock worden gespeeld te schoppen, kent als jianzi in China en Taiwan, en jegichagi in Korea. En er is wat bewijsmateriaal om voor te stellen dat een variatie van deze spelen over Bering Detroit reiste en Inheemse Amerikanen beïnvloedde, die ook een verscheidenheid van spelen speelden die een bal omhoog met de voeten houden. Deze spelen worden verondersteld om de oorsprong van footbag, te zijn die ook als hacky zak wordt bekend.

Nochtans, nergens in de wereld heeft het niveau van buitengewone voetvaardigheden en handigheid gecombineerd met artistieke uitdrukking en spirituality zoals in het Myanmar spel van chinlone.

1 opmerking: